• PO WER 2018

        •  

           



          Sprawozdanie z realizacji projektu „Zagraniczne praktyki zawodowe atutem na rynku pracy”
          za okres od 17.09.2018 r. do 16.11.2019 r.

          I. Ogólne informacje o projekcie:

          Tytuł: „Zagraniczne praktyki zawodowe atutem na rynku pracy”

          Numer projektu: 2018-1-PL01-KA102-049250 Program: PO WER (Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój)

          Typ akcji: Ponadnarodowa mobilność uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego

          Czas trwania projektu: Dwa lata szkolne (2018/2019; 2019/2020)

          Partnerzy projektu: Sistema Turismo – z siedzibą w Rimini (Włochy) oraz Training Vision z siedzibą w Portsmouth (Wielka Brytania)

          Zespół projektowy:

          Agnieszka Strzelecka – koordynator projektu

          Izabela Skrzypek-Markiewicz – asystent koordynatora

          Barbara Bławat – odpowiedzialna za realizację zajęć z języka angielskiego dla techników informatyków oraz techników geodetów. 

          Beata Olczyk – odpowiedzialna za realizację zajęć dla techników ekonomistów oraz techników spedytorów.

          Ponadto przy projekcie pracowali: Pan dyrektor Arosław Jakóbik, Pani Katarzyna Włodarska – księgowa, Pan Bogdan Dubil i Pani Edyta Gregorek. Dziękujemy bardzo za okazaną nam pomoc i zrozumienie.

          Nasza szkoła stawia obecnie na wymiar europejski. Potrzeby podniesienia współpracy międzynarodowej są bardzo duże. Nauczyciele ZSR-T dostrzegają potrzebę otwarcia się na Europę i kształcenia młodzieży otwartej na rynek europejski. Zauważamy dynamiczne zmiany zachodzące w społeczeństwach europejskich, strukturach zatrudnienia, sposobie kształcenia, które stawiają edukacji nowe wyzwania. Dotyczą one przygotowania młodych ludzi do życia w społeczeństwach bardziej otwartych na kulturę i religię innych. Pojawia się potrzeba wspierania międzykulturowego zrozumienia i tolerancji. Ważna jest też walka z bezrobociem, zwłaszcza wśród osób młodych, którzy niejednokrotnie przedwcześnie kończą naukę narażając się na ryzyko bezrobocia i marginalizacji społecznej. Dlatego kluczową rolą współczesnej szkoły powinna być edukacja na rzecz przekazywania młodym wspólnych wartości europejskich, wspieranie ich w dążeniach do realizacji ambicji zawodowych poprzez między innymi umożliwienie im zdobywania wiedzy i umiejętności w środowisku międzynarodowym, propagowanie idei uczenia się przez całe życie tak aby w przyszłości taka inwestycja przyniosła korzyści nie tylko tym młodym, ale całemu społeczeństwu przyczyniając się do jego dobrobytu. Opracowano Europejski Plan Rozwoju szkoły, w którym zostały zdefiniowane potrzeby podniesienia poziomu jakości pracy i współpracy międzynarodowej w następujących obszarach:

          • zwiększenia kompetencji zawodowych, językowych i interpersonalnych uczniów;

          • zwiększenie mobilności zawodowej z uwzględnieniem europejskiego rynku pracy;

          • tolerancji i otwartości uczniów wobec innych kultur i narodów;

          • poszerzenie horyzontów i światopoglądu;

          • wzrostu motywacji do nauki wśród uczniów;

          • rozwijanie kreatywności i innowacyjności;

          • internacjonalizacji procesu nauczania;

          • podniesienie poziomu kształcenia zawodowego oraz mobilności uczniów na europejskim rynku pracy.

          Potrzeba jak najlepszego przygotowania absolwentów naszej szkoły do udanego startu zawodowego zaimplikowała napisanie wniosku. Chcemy być szkołą kształcącą na wysokim poziomie. Projekt skierowany był do 50 uczniów (po 10 osób każdego zawodu) klas drugich i trzecich kształcących się w zawodach technik informatyk, technik ekonomista, technik architektury krajobrazu, technik spedytor i technik geodeta. W okresie, którego dotyczy sprawozdanie wszyscy uczniowie wzięli udział w mobilnościach zagranicznych. Staż zagraniczny potwierdzony przez certyfikaty podniesie w oczach przyszłych pracodawców ich kompetencje zawodowe oraz znajomość języków obcych. Wiedza zdobyta w szkole to za mało, żeby zadowolić potencjalnego pracodawcę. Zależy nam na budowaniu w opinii środowiska lokalnego obrazu szkoły jako aktywnej i dynamicznie rozwijającej się instytucji oświatowej, która stara się być instytucją otwartą na Europę.

          II. Rekrutacja do projektu

          Na etapie przygotowania wniosku opracowano regulamin rekrutacji i udziału w projekcie. Po zaakceptowaniu wniosku przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji dokonano niezbędnych uaktualnień i poprawek. Zgodnie z harmonogramem realizacji projektu, nabór uczniów do udziału w mobilności odbywał się w dniach 24 września do 12 października 2018 roku. W wyniku tego procesu wpłynęło 86 dokumentów aplikacyjnych. W procesie rekrutacji uwzględniono następujące kryteria:

          1. średnia ocen końcoworocznych z przedmiotów zawodowych z roku szkolnego poprzedzającego proces rekrutacji – maksymalnie 40 pkt.,

          2. ocena z zachowania z roku szkolnego poprzedzającego proces rekrutacji – maksymalnie 30 pkt,

          3. test z języka angielskiego – maksymalnie 30 pkt., Pod uwagę brana była również opinia wychowawcy klasy. Test z języka angielskiego został przeprowadzony w dniu 29 października 2018 r. Listę osób zakwalifikowanych do projektu ogłoszono w dniu 31 października 2018 r. 07 listopada 2018 r. zorganizowano spotkanie z rodzicami uczniów zakwalifikowanych do projektu, podczas którego przekazano niezbędne informacje związane z uczestnictwem w projekcie. Poinformowano również o niezbędnych dokumentach, które powinni uczniowie posiadać.

          III. Realizacja zajęć z języka angielskiego, doradztwa zawodowego, przygotowania kulturowego oraz pedagogicznego.

          W terminie od 19 listopada 2018 roku do 31 maja 2019 roku zrealizowane zostały zajęcia z języka angielskiego, w wymiarze 60 godzin na grupę. Zajęcia prowadziły Panie: Barbara Bławat, Monika Grzeszczyk oraz Beata Olczyk. Przygotowanie pedagogiczne realizowane było w ramach obowiązków koordynatora projektu oraz asystenta koordynatora. Zajęcia z doradztwa zawodowego przeprowadziła Pani Magdalena Krajewska.

          IV. Mobilności zagraniczne

          Zaplanowano w projekcie 2-tygodniowe zagraniczne praktyki zawodowe.

          Pierwsza grupa uczniów (technicy architektury krajobrazu, technicy ekonomiści) wraz z opiekunkami Panią Agnieszką Strzelecką i Panią Izabelą Skrzypek-Markiewicz wyjechała w dniu 31 marca 2019 roku do Rimini. Praktyka zagraniczna realizowana była w terminie od 01.04-12.04.2019 r. Młodzież przebywała na praktykach od 6 do 8 godzin dziennie. W czasie wolnym – w sobotę 06 kwietnia Partner projektu zorganizował dla grupy wycieczkę do Wenecji. Natomiast w niedzielę 07 kwietnia opiekunki uczniów zrealizowały wycieczkę do pobliskiego San Marino. Podczas pobytu we Włoszech młodzież wraz z opiekunami zakwaterowana była w hotelu Kursaal, gdzie zapewniono pełne wyżywienie dla grupy.

          Kolejna grupa uczniów (technicy geodeci oraz technicy spedytorzy) pod opieka Pań Beaty Olczyk i Barbary Bławat w terminie od 01.06 -15.06.2019 r. wyjechała na zagraniczny staż do Portsmouth w Wielkiej Brytanii. Podobnie jak we Włoszech młodzież pracowała 6-8 godzin dziennie. W czasie wolnym grupa miała zapewniony wyjazd na wycieczkę do Londynu. We własnym zakresie opiekuni zorganizowały wyjazd do Brighton. Podczas pobytu w Wielkiej Brytanii uczniowie i opiekunowie zakwaterowani byli u rodzin, co niewątpliwie miało przełożenie na udoskonalenie umiejętności porozumiewania się w języku angielskim.

          Ostatnia grupa uczniów – technicy informatycy wyjechali wraz z opiekunem – Panią Izabelą Markiewicz w terminie 29.09-12.10.2019 r. do Rimini. Zakwaterowani byli w hotelu Bengasi. Podobnie jak poprzednio w dni powszednie od poniedziałku do piątku młodzież odbywała staż w firmie SD CONSULTING DI SIMONA DAMBROSIO. W sobotę 05 października uczniowie zwiedzili Wenecję, a w niedzielę San Marino.

          Wszyscy uczestnicy zapewnione mieli ubezpieczenie OC, NNW oraz pokrycie kosztów leczenia za granicą. Obecnie wszyscy, którzy wyjechali złożyli raporty na stronie Komisji Europejskiej dotyczące przebiegu mobilności.

          V. Certyfikacja

          Każdy z uczniów, którzy odbyli zagraniczną praktykę zawodową otrzymał certyfikaty: potwierdzający udział w projekcie, Europass Mobilność, ECVET, od firmy goszczącej oraz od pracodawcy. Każdy z tych dokumentów jest dwujęzyczny. Po otrzymaniu certyfikatów Europass uczestnicy będą mogli je wykorzystać starając się o pracę. Europass jest ważnym argumentem poświadczających doświadczenie i wiedzę posiadacza i ułatwiającym mu znalezienie zatrudnienia. Ponieważ będą to dokumenty dwujęzyczne, to uczestnicy będą mogli je z powodzeniem wykorzystać również starając się o pracę poza granicami Polski. Także otrzymane od naszej organizacji partnerskiej certyfikaty potwierdzające odbycie stażu będą ważnym dla uczestnika dokumentem, którym może on się pochwalić w staraniach o prace: poświadczają one zdobyte podczas stażu doświadczenie zawodowe, językowe i kompetencje osobiste – szczególnie cenne, bo wyniesione z praktyki zagranicznej. Ponadto nastąpi walidacja efektów uczenia się. Na podstawie dokumentów otrzymanych od instytucji przyjmującej, kierownik szkolenia praktycznego ZSRT w Zwoleniu dokona uznania osiągniętych efektów kształcenia. Praktyka zawodowa wg programu nauczania jest przedmiotem obowiązkowym, więc ocena uzyskana przez ucznia zostanie wpisana do dokumentacji szkolnej (dziennik lekcyjny, indywidualne arkusze ocen) oraz na świadectwie ukończenia szkoły. Kierownik zaliczy odbytą praktykę zawodową i wystawi ocenę, wg skali obowiązującej w szkolnictwie polskim i analizy dokumentów. Ocena zostanie wpisana do dokumentacji szkolnej. W przypadku, gdy uczestnik część praktyki będzie odbywał w Polsce, a część za granicą to ocena końcowa z przedmiotu praktyka zawodowa będzie średnią ocen z praktyki zawodowej w Polsce i we Włoszech oraz Wielkiej Brytanii. 18 października 2019 r. odbyła się konferencja podsumowująca projekt. Wzięli w niej udział przedstawiciele organu prowadzącego, lokalnych pracodawców, dyrekcja szkoły, uczniowie uczestniczący w projekcie, nauczyciele zaangażowani w jego realizację oraz rodzice. Została ona połączona z obchodami Europejskiego Tygodnia Umiejętności Zawodowych organizowanego przez Komisję Europejską, w którym po raz pierwszy nasza szkoła wzięła udział. Projekt zakończono złożeniem przez koordynatora – Agnieszkę Strzelecką - raportu końcowego. Po jego akceptacji Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji przekazała drugą transzę środków z przyznanego dofinansowania. Ogółem przyznano nam na realizację projektu 94 449 euro, co stanowi równowartość kwoty 407 282, 98 złotych.

          Agnieszka Strzelecka

           

    • Kontakty

      • Zespół Szkół Rolniczo-Technicznych w Zwoleniu im. Bohaterów Walki z Faszyzmem
      • (+48) 48 676 20 34 (+48) 48 676 26 16
      • ul. Sienkiewicza 17 26-700 Zwoleń Poland
    • Logowanie